Stropbrug

Dit traject heeft meerdere problemen, die allen reeds aangekaart werden, maar tot op heden geen oplossing kregen. Het wordt intensief gebruikt door fietsers die naar station rijden of hun kinderen op een van de scholen in de stationsbuurt afzetten. Recente tellingen (mei 2012) wezen erop dat in de ochtenspits (8-9u) 600 fietsers (vaak met kinderen) de Stropbrug op of af reden. Dit is meer fietsverkeer dan de Visserij in dezelfde periode. Op 17 juni 2010 reeds publiceerde Fietsbult voor zich sprekende foto’s. 

  1. Het Bellevue kruispunt oprijden vanuit de Hundelgemsesteenweg : er is geen veilige oversteek die tegelijk wettelijk is. Ofwel steek je als fietser over op het zebrapad, ofwel kruis je volle lijnen.
  2. Smalle fietspaden. Vrachtwagens lossen auto’s in volle ochtendspits. De meesten zijn zo vriendelijk om op de rijweg te blijven staan. Je kunt dus veilig langs het fietspad blijven rijden. Het valt op zo’n ogenblik hard op hoe smal het fietspad op die plaats is. Met een fietskar  hier passeren is op die momenten soms wel onmogelijk, zeker met de geparkeerde vrachtwagens aan de ene kant en de lijnbussen en verkeer aan de andere kant.
  3. De in- en uitrit van de Gaston Crommenlaan op de Achilles Heyndrickxlaan is veel te breed. Er komen auto’s van overal, waardoor automobilisten op de auto’s letten en niet op de langsrijdende fietsers. De reclamezuil en de wegwijzers nemen het zicht weg.
  4. Het fietspad zelf is in beide richtingen in erbarmelijke staat en veel te smal voor de grote hoeveelheid fietsers die hier dagelijks passeert.
  5. Het voetpad is niet te gebruiken door rolstoelgebruikers of ouders met kinderwagen : elke paar meter staat er een lantarenpaal in het midden van het voetpad.
  6. Het kruispunt met de Ottergemsesteenweg heeft geen enkele fietsvoorziening voor fietsers komende vanuit Ledeberg. 

Oplossing?

De geplande fietsersbrug aan het toekomstige Botermarktpark is voor fietsers tussen de Hundelgemsesteenweg en het Sint-Pietersstation uiteraard de beste oplossing. Zonder grote infrastructuurwerken zou dit traject echter ook al een stuk fietsvriendelijker kunnen :

  • Herteken de lijnen zodat fietsers komende uit de Hundelgemsesteenweg, het kruispunt legaal kunnen opdraaien.
  • Waarom krijgen de automobilisten op de Achilles Heyndrickxlaan en de Stropbrug twee vakken in beide richtingen ? De aansluitende wegen verantwoorden deze capaciteit niet. Eén vak in elke richting geeft ruimte voor een ruim fietspad en een busstrook. Dit zou in een klap het probleem oplossen van automobilisten die het nodig vinden op deze 100 meter het volledige tijdsverlies van hun hele traject goed te maken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s